Maak elk jaar een succes van jouw bedrijf

De eerste stap!

Bepaal je doel voor het komende jaar.
Dit kan in omzet zijn maar ook in het aantal klanten of in vrijheid. Wees niet te voorzichtig hierin, je mag best uitgedaagd worden!

Plan je jaar

Maak een planning voor het hele jaar. Neem bij voorkeur een fysieke jaarplanner en hang deze op een plek die voor jou elke dag zichtbaar is (tip: de Legamaster Jaarplanner). Vervolgens:

  • Bepaal je wanneer je op vakantie gaat of in ieder geval de periode dat je niet werkt (en block dit in je jaarplanner)
  • Blokkeer de belangrijke gebeurtenissen van je bedrijf (bijv. lanceringen en/of events)
  • Schrijf andere events, retreats, congressen, opleiding etc waar je zelf heen wilt, ook in je jaarplanner
  • Plan tijd in voor je social media en marketingactiviteiten. Pak hiervoor een vast moment in de week en maak er een ritueel van.
  • Let op! Een jaar telt 12 maanden maar uiteindelijk hou je 9 maanden over door vakanties en feestdagen.

Werk aan je zichtbaarheid

Start met je marketingkalender. Bedenk categorieën, gebruik een thema (bijvoorbeeld per maand) en wees bewust van wat je aanbiedt. Weet ook wie jouw (toekomstige) klanten zijn.

Bedenk wat de grootste uitdaging of probleem is van je klant. Voorbeelden:

  • Tijd
  • Geld
  • Middelen
  • Zelfvertrouwen
  • Klanten krijgen
  • Op gang komen en starten

Heb je dit helder, dan kan je hier je marketingteksten op gaan schrijven zodat jouw ideale klant zich aangesproken voelt. Vermeld in je marketingteksten ook altijd jouw oplossing en wat het uiteindelijke resultaat is (meer omzet, meer klanten, meer vrije tijd, administratie op orde).

Vervolgens ga je je marketingkalender invullen:

  • Plan je maandelijkse thema’s. Speel hierbij in op de behoeften van je klant.
  • Kies de onderwerpen die je wilt behandelen. Dit kan met berichten en afbeeldingen, blogs, vlogs, presentaties etc.
  • Gebruik de onderwerpen ook in je emails en social media uitingen. Denk hierbij aan een vast onderdeel in je mailingen, je email handtekening, de afbeelding van je header op Facebook etc.
  • Gebruik content die je al hebt maar bekijk wel of dit tijdloos is en hergebruikt kan worden. Pas de content eventueel aan naar nu.
  • Plan acties per week, kwartaal en per maand. Maak deze zichtbaar op je marketingkalender zodat je vooraf aan deze acties kunt werken (salesteksten maken, afbeeldingen zoeken, blogs schrijven). Houd hierbij rekening met bijvoorbeeld vakanties of geplande vrije tijd.
  • Plan je social media uitingen zoveel mogelijk in bulk in. Maak bijvoorbeeld 1x keer per week of maand content (met afbeeldingen) en maak gebruik van een systeem die er voor zorgt dat je berichten automatisch worden geplaatst op social media. Denk ook aan tijdloze content die je steeds opnieuw kan (her)gebruiken. Tip: Plan hiervoor tijd in je agenda.
  • Bekijk eens of je werkzaamheden kan uitbesteden. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit het maken van afbeeldingen, redigeren van je teksten of plaatsen van blogs op je website.

Zorg goed voor jezelf

  • Doe je belangrijke acties op een vast moment.
  • Blokkeer afleidingsvrije tijd. Dus geen internet, geen social media, geen telefoon etc. Gebruik deze afleidingsvrije tijd bijvoorbeeld om blogs te schrijven, video’s op te nemen, salespagina’s te schrijven. Tip: Ga ergens anders werken waar geen afleiding is.
  • Neem regelmatig pauzes, dit verhoogt je productiviteit.

Tip: Gebruik de Pomodoro techniek!
Bij de Pomodoro techniek maak je gebruik van tijdsblokken. Maak een overzicht van de activiteiten die je moet doen (en die in ongeveer 25 minuten af te handelen zijn) en zet deze op volgorde van prioriteit. Vervolgens zet je een timer op 25 minuten en begin je met je eerste activiteit. Ben je klaar met je activiteit (na 25 minuten) dan neem je 5 minuten pauze. Na 4x neem je een langere pauze van 15 minuten. Uiteraard plan je je lunchpauze in (van bijvoorbeeld 30 minuten). Zorg er tijdens het tijdsblok wel voor dat alle afleidingen uitgezet zijn en je kop koffie of thee naast je staat, zodat je je 25 minuten optimaal kan benutten.

Succes door dagelijkse routine

  • Beperk het aantal taken die je op één dag wilt doen. Er komen vaak genoeg kleine taakjes in de loop van de dag erbij. Gebruik een digitale oplossing zoals Todoist om je taken te structureren en af te handelen.
  • Probeer ook niet te veel taken tegelijk te doen. Focus je op één taak en als deze af is, begin je aan de volgende taak.
  • Cluster je taken. Doe bijvoorbeeld je administratie op een vaste dag. Bekijk je email bijvoorbeeld 2 of 3 keer per dag en zet dan vervolgens je email weer uit zodat je niet wordt afgeleid.
  • Probeer je aan je agenda te houden en kijk er voor uit dat anderen niet jouw tijd inplannen, waardoor je zelf in problemen komt.
  • Bouw altijd buffertijd en flexibiliteit in voor zaken die onverwachts tussendoor komen.

Heel veel succes!!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.